Thursday, February 16, 2012

PERANGAI ORANG ORANG KITA

Assalamualaikum..


Selamat pagi Khamis aku ucapkan. Pagi ini amatlah indah tapi dimulakan dengan hujan yang turun mencurah. Ceh dah mcm bersajak, eherm okay sebenarnya aku nak memberi sedikit pendapat mengenai perangai semulajadi orang orang kita especially dalam scene nie. Gua tgk kan budaya support band band sama ada luar Malaysia mahupun band lokal memang mencanak naik. Alhamdulillah akhirnya scene kita naik jugak la kan. Suka betul gua bila tgk mcm nie tapi sebenarnya ada satu lagi perkara tentang perangai orang orang kita yang aku x berapa nak berkenan iaitu budaya MEMINTA/DOWNLOAD lagu lagu terbaru dari band terutama sekali band dari Malaysia.


Gua tak kata gua marah tapi lebih pada menyampah bila lihat sesetengah orang kita bila dengar new stuff dari certain band terus tanya mana nak download. Ape kes korang nie hah ? Kata support ? Seperti post aku sebelum ini SAPTEL la kepada kalian semua. Kau orang ingat recording pakai bulu k**** ke ? ataupun kau orang muntah then gunakan muntah tu bayar recording ?. Apa dia ? Geli ke ? Tahu plak geli tp bila korang ckp mcm tu pada band tak ke diorang terasa nak nangis dan kalau nak tunjuk jantan sangat pun mereka akan menyampah dengan kamu dan setiap kali gig diorang akan buat buat tak nampak kalian ? Palebutoh korang lah nak meminta je keje nye.. Hargainya masa masa yang mereka laburkan untuk buat kalian suka dan dengar muzik mereka tapi bila mcm nie jadi nya maka mereka terus rasa x guna berkarya kalau keja orang kita terutama sekali orang MELAYU nak benda free je. Tolong la kasihan kan mereka, mereka tak mintak mahal pun hanya RM10 paling murah utk satu CD dan kalau paling mahal pun aku pernah beli RM25 kt local merch store area KL. Kata support betul tak ? Adakah dengan download akan menunjukkan korang support ? Tak bagi aku kerana golongan macam korang nie LOSER dan diulangi LOSER sampai mati sebab korang hanya kata support dari luar tapi dalaman korang macam tahi. Takda pendirian tetap langsung. Kalau nak sangat download pergi lah download porn ke apa ke tapi tolong katakan TIDAK kepada ini. Mereka ini manusia juga perlukan nasi dan sedikit lauk pauk dan secawan milo ais untuk membasahkan tekak. Adakah dengan setiap download korang tu akan buat mereka kenyang ? Tidak bukan ? Jadi tolong lah berperangai macam manusia dan tidak seperti beruk macam yang Charles Darwin katakan pada kita dulu.


Bukan susah pun nak beli kan ? Sekarang nie kt KL je dah mcm mcm kedai dan distro dibuka. Kat Bukit Bintang * contohnya * dah ada dua tak silap aku. Pertama Complex and Campbell Complex tu lagi lah berlambak so takda lagi istilah download sebenarnya. Oh apa dia ? Kau sayang kan duit kau ? Oh mcm tu ye, jadi lepas nie takpayah lah topup telefon korang tu or takpayah lah pg tgk wayang cerita terbaru sebab korang kan kaki download, so aku nak tgk boleh tak korang download topup RM10 masuk dalam phone korang tu. Ya memang aku sarcastic sebab golongan macam kalian nie dah boleh pergi mati beramai ramai.


Selain daripada perangai download mendownload nie, ada satu lagi perangai orang kita yang aku menyampah sangat sangat especially bila ada gig gig yang menampilkan band band luar. Apa dia ? YA !! benar sama skali iaitu nak masuk FREE. Apa lah bodoh hangpa nie semua ? Orang lain pun bayar tau tak. Kalau x mampu bayar takpayah datang, Buat menyemak majlis dan menyampah organizer je ( puihhh ). Korang tau tak nak bayar venue dan equipment tu memerlukan duit RM dan bukan nya duit Saidina mahupun Monopoly ? Tolong lah kalau tak mampu nak masuk buat cara tak mampu, tak payah datang lepak rumah besarkan bodek lagi best. Unless ye aku tekan kan di sini UNLESS korang dapat tiket free atau bila korang dtg venue, band tersebut molek hati nak bg pass masuk which is bagi aku sangat jarang dan bertuah lah kalau dapat, tapi JANGAN MEMINTA sebab perangai meminta ni sangat hina pada mata aku. Pernah ibu aku ckp biar perut lapar jangan MEMINTA sebab meminta adalah perangai orang bersifat KIKIR. Ya betul bukan ? Jadi fikirkan lah baik baik apa yang aku cuba sampai kan di sini.. Jangan jadi bangsa yang kikir sahabat sahabat ku sekalian. Kita nie umat Islam dan bangsa MELAYU ada adat resam dan juga ajaran yang berlandaskan Al Quran dan As Sunnah. Kita ada Nabi Muhammad SAW sebagai utusan terakhir kita. Jadi kenapa nak berlandaskan kepada syaitan nirrajim jugak ? Payah betul la kalau ada manusia macam kalian nie. Menyusahkan orang je tau tak ?


Sekian ajelah post aku kali ini. Maaf kan pada penggunaan bahasa sebab manusia takkan berubah hanya dengan diberi nasihat. Kena ada maki sikit baru faham. So harap lepas nie faham la korang eh. Tak de membazir kalau setakat RM10 ( paling murah ) CD yang kau beli tu. Kalau dah minat apa nak buat tapi JANGAN MEMINTA sebab kau akan dilihat sebagai paling HINA..


Assalamualaikum..

1 comment: